Villkor för Auktorisation

Villkor för Auktorisation 2016-2017

Reviderade auktorisationsvillkor

På stämman 2016 reviderades auktorisationskriterierna. Det är inga större förändringar, mest förtydligande, de är märkta med kursiverad stil i  de reviderade villkoren för auktorisation nedan.

Under 2016-2017 gäller följande kriterier för auktorisation:

• Montessoriutbildad personal.
  • Grundorganisationen skall vara åldersintegrerad.
  • Det fria valet tillämpas.
  • Förberedd miljö.
  • Tid att fullfölja arbetscykeln.
  • Dokumentation grundad på observationer.

Montessoriutbildad personal.

I förskolan

I förskolan förutsätts personalens pedagogiska grundutbildning motsvara gängse krav.

För auktorisation av en förskola eller en förskoleavdelning ska minst 1/3 av personalen vara förskollärare med montessoriutbildning. Ytterligare 1/3 av personalen ska vara montessoriutbildad.

Montessoriutbildningen ska omfatta den åldersgrupp där undervisningen sker.

De som startat sina studier efter den 30 juni 2005, måste avlägga NAMEX för att utbildningen ska tillgodoräknas vid auktorisationen.

I grundskolan

I grundskolan förutsätts lärarens pedagogiska grundutbildning motsvara gängse krav.
För auktorisation krävs att minst 2/3 av den pedagogiska personalen ska ha montessoriutbildning som omfattar den åldersgrupp där undervisningen sker.

OBS! NAMEX gäller endast montessoriutbildningen. Med pedagogisk personal avses summan av tjänster omräknad till heltid av dem som arbetar inom teoretiska ämnen i barn/elevgruppen.

Grundorganisationen ska vara åldersintegrerad.

Det är önskvärt med minst tre åldersgrupper i samma grupp eller klass.

Sexåringarna ska ingå i en åldersintegrerad grupp antingen i förskolan eller grundskolan.

Det fria valet tillämpas.

Verksamheten ska organiseras på ett sådant sätt att barnen/eleverna får möjlighet att göra spontana val så de blir självständiga, kan fullfölja sin arbetscykel samt utvecklar en ansvarskänsla för sig själva och gruppen.

Med det fria valet menas att barnet självt efter intresse väljer (under lärarens ansvar) arbetsområde, arbetsformer, arbetsplats och tid för arbete.

Förberedd miljö.

Miljön ska vara utrustad med montessorimateriel och vara förberedd för både barn/elever och vuxna.

Den ska vara tilltalande och locka till arbete. Varje barn/elev ska kunna finna materiel, aktiviteter och övningar som är utvecklande och stimulerande både inne och ute.

Tid att fullfölja arbetscykeln.

Barn/elever kan arbeta uppmärksamt olika lång tid och vid olika tider. Förmågan till långa arbetscykler utvecklas med åren. Verksamheten ska organiseras så att arbetspass på 2,5 – 3 timmar ger varje barn/elev möjlighet att fullfölja sin arbetscykel. Endast för 1-3-åringar kan något kortare arbetspass accepteras.

Dokumentation grundad på observationer.

Läraren ska kontinuerligt göra observationer och dokumentera barnens/elevernas arbete, kunskaper och färdigheter. Dokumentationen används vid planering av barnets/elevens arbete samt vid utvecklingssamtal.

Individanpassad undervisning i skolan fordrar individuella arbetsplaner. Eleven tränas tidigt att ta ansvar för sin inlärning.

OBS! NAMEX gäller endast montessoriutbildningen. Med pedagogisk personal avses summan av tjänster omräknad till heltid av de som arbetar inom teoretiska ämnen i barn/elevgruppen.

De som startat sina studier efter den 30 juni 2005, måste avlägga NAMEX för att utbildningen skall tillgodoräknas vid auktorisationen.

Vad söker man för?

Den årliga ansökan för auktorisation kan göras för hel eller del av förskola eller skola som finns på samma postadress.

Vad skall bifogas?

Till varje ansökan skall undertecknad blankett om uppfyllda kriterier samt förteckning över lärarna och deras meriter bifogas. Verksamhet med flera åldersgrupper, t ex 0 – 3 år eller 3 – 6 år, skall skicka in dessa blanketter för respektive åldersgrupp.

För nyutexaminerad personal bifogas examensbevis. Har skolan nyanställt personal efter senast godkända auktorisation, måste de nyanställdas diplom eller utbildningsbevis insändas tillsammans med ansökan.

OBS! Av bifogat diplom och utbildningsbevis skall framgå vilken åldersgrupp utbildningen och därmed behörigheten omfattar.

Intyg, utfärdat av utbildningsanordnaren, för personal som genomgått examination på avslutade kurser kan ersätta diplom eller utbildningsbevis som ännu inte erhållits vid ansökningstillfället. Diplom måste emellertid inkomma före november månads utgång för att få tillgodoräknas vid årets auktorisation.

Vad kostar det?

Avgiften är 475 kr per auktorisation för medlemmar i Svenska Montessoriförbundet och 1 475 kr per auktorisationsansökan för skolor som inte har en förening ansluten till förbundet.

Avgiften skall vara insatt på förbundets Plusgiro 436 80 45 – 3, eller Bankgiro 877-3327 senast den 15 september.

OBS! Endast betalda ansökningar behandlas.

När går ansökningstiden ut?

Ansökan ska ha inkommit till Svenska Montessoriförbundet senast den 15 september 2016. Ansökningar som har inkommit efter den 15 september, behandlas mot dubbel avgift t.om. 30/11.

När sker auktorisationen?

Ansökningarna behandlas under september/oktober månad. Auktorisationscertifikat eller besked om avslag skickas ut till respektive skolor under oktober/november månad. Auktorisationen gäller sedan läsåret 2016/2017.

När villkoren för en given auktorisationen i väsentlig del inte längre är uppfyllda åligger det verksamhetsansvarig att utan anmodan återsända diplomet till utställaren, Svenska Montessoriförbundet.

Montessoripedagoger

Begreppet montessorilärare har ersatts med en titel som tydligt markerar utbildning:

montessoriförskollärare
montessorigrundskollärare